Praktisk information

PRAKTISK INFORMATION

Nycklar och brickor

 

Kopiering av nyckel/Brickor

Om du vill beställa fler nycklar eller brickor tar du kontakt med Brandbergens Lås AB på telefon: 08 777 11 11 eller Epost: info@lashornan.se. Du behöver meddela lägenhetsnummer, den märkning som är stansad på befintlig nyckel samt antal som önskas beställas. Beställarens (lägenhetsinnehavaren) personnummer samt kontaktinformation. Betalning sker mot faktura eller på plats kontant. 

 

Glöm inte att meddela om du blir av med en bricka/tagg så att den kan spärras i systemet.

 

Låstuben

Ger du Stena fastigheter eller någon annan service tillåtelse att gå in i lägenheten fast du inte är hemma lägger du bara lägenhetsnyckeln/nycklarna i tuben från insidan. Servicepersonalen låser upp tuben från utsidan med tubnyckeln och tar ut lägenhetsnyckeln/nycklarna och öppnar dörren.

 

Efter servicearbetet lägger servicepersonalen tillbaka lägenhetsnyckeln/nycklarna i dörrnyckeltuben. När du kommer hem så tar du bort lägenhetsnyckeln/nycklarna från tuben.

 

Porttelefon

Om du vill lägga till/ta bort eller ändra uppgifter för porttelefonen så gör du en serviceanmälan till Stena Fastigheter via epost på sf@adritel.se

 

 

Månadsavgift

 

Det är Hem och Fastighet har hand om den ekonomiska förvaltningen i din förening och även de som skickar ut dina avier. Avierna skickas ut månadsvis. Det är viktigt att du använder rätt inbetalningsavi med rätt bankgironummer och OCR-nummer för varje månads inbetalning.

 

Den första avin som skickas från Hem och Fastighet kommer att vara en pappersfaktura som betalas manuellt. Därefter finns möjlighet att välja att få avierna via epost, e-faktura, pappersfaktura samt som automatisk dragning via autogiro.

 

Avi-informationen kommer att finnas tillgänglig på hemochfastighet.se och du kommer åt den med hjälp av en kod som levereras tillsammans med dina avier. Vid uteblivet val kommer en pappersfaktura att fortsätta skickas med aviavgift samt kod (för val av aviseringsmetod och information) till dig.

 

Om du betalar din månadsavgift till bostadsrättsföreningen för sent, riskerar du att drabbas av dröjsmålsränta och inkassoavgift.

 

Eftersom alla medlemmar har solidariskt ansvarar för bostadsrättsföreningens kostnader, drabbas även de medlemmar som betalar i tid av de extra kostnader som uppstår genom de som inte betalar i tid.

 

För frågor gällande din avi/betalning samt överlåtelser av din bostadsrätt m.m. kan du kontakta Hem och Fastighet på följande sätt.

 

E-post: medlem@hemochfastighet.se

Telefon: 08-525 225 00 (vardagar 9.30 – 11.30)

 

För mer information se www.hemochfastighet.se

 

Parkering och förråd

 

Parkering

Vi har för närvarande 8 parkeringsplatser. Alla är förnärvarande uthyrda. Kostnaden för parkeringsplats är 600kr/månaden och läggs på din avi. För att ställa dig i kö eller säga upp din förhyrda plats kontakta den ekonomiska förvaltaren Hem och Fastighet på:

 

E-post: medlem@hemochfastighet.se

Telefon: 08-525 225 00 (vardagar 9.30 – 11.30)

 

Parkering i området tillhandahålls av kommunen. Dessa betalas via automat i området samt ett flertal appar som tar betalkort. Du kan välja att betala per timma eller för en längre period. 

 

Förråd

I hus 36 finns ett inbyggt varmförråd som är till för barnvagnar. Det är alltså inte tillåtet att använda detta förråd för cyklar eller privata ägodelar. 

 

Ytterligare ett förråd finns mellan hus 34 och 36. Detta är ett kallförråd som används som cykelförråd vintertid.

 

Telefoni, TV och bredband

 

Bredband

Via bredbandsnätet kan du få upp till 1 000 Mbit/s internet, telefoni och TV med möjlighet till HDTV och olika kanalpaket. Du kan välja bland många olika tjänsteleverantörer och deras utbud. Att det finns många leverantörer som konkurrerar i samma nät gör att priserna ofta blir lägre och mer fördelaktiga.

 

På www.stenafastigheter.itux.se kan du jämföra de olika leverantörernas erbjudande samt förbeställa tjänsterna så att de är driftsatta på inflyttningsdagen.

 

TV

Det finns inte något traditionellt kabel-tv nät i fastigheten – för att kunna titta på TV måste du beställa en tjänst, inklusive digitalbox, från någon av leverantörerna i nätet.

 

Det står dig fritt att beställa en tjänst från vilken som helst av de TV-leverantörer som finns i nätet men du har möjlighet att få en digitalbox samt ett basutbud utan kostnad från Com Hem.

 

Tack vare ett gruppavtal med Com Hem i det nybyggda fibernätet får du och alla andra som bor i din fastighet tillgång till några av Sveriges populäraste tv-kanaler i ett Digitalt Startutbud, som för närvarande omfattar följande kanaler:

 

I gruppavtalet ingår också en digitalbox (IPTV). För att kunna börja använda tjänsten måste du göra en beställning hos Com Hem, på telefon 0775-17 17 20.

 

Komma igång

I vardagsrummet finns en switch monterad på väggen. Den kallas även för mediaomvandlare eller CPE. Till denna ansluter du digitalboxen, dator, trådlös router etc. Din tjänsteleverantör kan hjälpa dig om du har frågor eller om något inte fungerar.

 

Kontakt

Har du frågor om det öppna nätet eller hur du ska ansluta din utrustning till switchen kan du kontakta oss genom att mejla stenafastigheter@itux.se eller ringa 0771-40 70 77.

 

Posthantering

 

Post levereras till din postbox i trapphuset.